Articles
Ve školách se recituje Máchův Máj, ale o lásce a vztazích se neučí
Přestože homosexualita už přes třicet let není klasifikována jako duševní nemoc a páry stejného pohlaví se u nás již dávno mohou registrovat a jinde ve světě i brát, české školní prostředí si těchto skutečností zatím příliš nevšimlo. Proto vzdělávací oddělení Prague Pride rozjíždí projekt Ucimolgbt.cz, který vyučujícím nabídne pomoc se zařazením témat genderové, vztahové a sexuální rozmanitosti do výuky.
Pojďte jej podpořit a podílet se na proměně českých škol v bezpečné místo s otevřenou a přijímající atmosférou.
Projekt staví na výsledcích výzkumu LGBT+ studující a témata ve škole, který proběhl pod hlavičkou katedry psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v loňském roce. Zkoumal zařazování témat souvisejících s genderem a sexualitou do školní výuky a postavení LGBT+ studujících v českých školách. Autorky výzkumu Irena Smetáčková a Kateřina Machovcová vedly skupinové i individuální rozhovory se studujícími základních, středních i vysokých škol, vyučujícími i školními psychology*žkami. Ty doplnilo ještě dotazníkové šetření mezi sedmi sty vyučujícími.
LGBT+ témata dostanou vyučující na tenký led
Závěry výzkumu ukazují, že české školní prostředí je vystavěno na neotřesitelných základech heteronormativity – tedy přesvědčení, že společnost tvoří výhradně ženy a muži a vstupují spolu do heterosexuálních vztahů za účelem plození dětí. Toto nastavení se projevuje nejen ve výuce, ale i v používaném jazyce, uspořádání prostoru školy a jeho výzdobě i v očekáváních, která jsou zde na studující kladena.
S LGBT+ tématy nepracují učebnice, didaktické materiály pro vyučující a obvykle ani vedení školy. Celkově tato situace vyvolává dojem, že téma do školy nepatří a že je kontroverzní. Řada vyučujících tento pohled sdílí, k LGBT+ tématům nemají žádné podklady a sami se v problematice často neorientují. V učitelském dotazníku 45 % respondentů*ek uvedlo, že jim osobně chybí nejen dostatečné znalosti, ale i dovednosti komunikovat o tématu se studujícími. Postavení vyučujícím neulehčuje ani fakt, že nemají jasné pokyny, jaká je oficiální linie, kterou by měli dodržovat. To u nich vyvolává profesní nejistotu a je jasné, že se nejisté půdě pod nohama raději vyhnou. Studující naopak otázky genderové identity a vztahové i sexuální orientace sami*y řeší, chtějí se o nich bavit. Když ale mají ze svých vyučujících pocit, že se tomu záměrně vyhýbají, vede to jen k prohloubení propasti mezi katedrou a třídou
Heteronormativita s sebou nese nadávky a vyčleňování
Z dotazníkového šetření vzešlo, že dle mínění 87 % dotázaných učitelů*ek na jejich škole převládají negativní postoje studentstva vůči LGBT+ tématům. Nejčastěji pozorují verbální nebo i fyzické napadání LGBT+ spolužáků*ek (82 %), vyčleňování z kolektivu kvůli sexuální orientaci nebo genderové identitě (80 %). Téměř polovina (47 %) dotázaných vyučujících u studentstva často sleduje zdůrazňování, že někdo nevypadá jako správná žena nebo správný muž.
Pozitivně laděné chování vůči LGBT+ lidem ve škole zaznamenává nesrovnatelně nižší počet vyučujících. Jen 21 % jich často vídá projevy respektu vůli LGBT+ identitě a 30 % vídá situace, kdy se ostatní zastanou LGBT+ spolužáka*čky.
O vyučující se obvykle nelze opřít
V období dospívání se mladí lidé rychle proměňují po tělesné i psychické stránce, musejí se vyrovnávat s pocity zmatku a nepochopení. Pokud k tomu navíc přichází uvědomění, že patří ke skupině, která nemá stejná práva jako ostatní, je jejich pozice o to těžší. Právě zde podle autorek výzkumu spočívá klíčová úloha školy – poskytovat mladým lidem sociální oporu (zejména když v ní rodina selhává) a také kvalitní informace o otázkách identity, sexuality, genderu a mezilidských vztahů. Bohužel studie ukázala, že většina českých škol na tuto roli z výše zmíněných důvodů do značné míry rezignuje a o tématech dospívání se ve školních třídách mlčí. Přitom o čem víc by si mladí lidé přáli mluvit, než o lásce?
Podpořte projekt Ucimolgbt.cz
Jak již zaznělo, vyučující to nemají snadné. Témata jsou pro ně mnohdy nová, dynamicky se mění a studující v nich mají náskok. Proto pro ně ve vzdělávacím oddělení Prague Pride připravujeme materiály, které jim mohou výrazně usnadnit přípravu vyučovacích i třídnických hodin zohledňujících genderovou, vztahovou i sexuální rozmanitost. Jedná se o webový portál se vzdělávacími kurzy pro vyučující i s metodickými materiály, které mohou využít ve svých hodinách. Seznamte se s našimi plány blíže a podpořte nás ve snaze pomoci vyučujícím zařadit LGBT+ témata do výuky!