fbpx Prague Pride

Ve školách se recituje Máchův Máj, ale o lásce a vztazích se neučí

Přestože homosexualita už přes třicet let není klasifikována jako duševní nemoc a páry stejného pohlaví se u nás již dávno mohou registrovat a jinde ve světě i brát, české školní prostředí si těchto skutečností zatím příliš nevšimlo. Proto vzdělávací oddělení Prague Pride rozjíždí projekt Ucimolgbt.cz, který vyučujícím nabídne pomoc se zařazením témat genderové, vztahové a sexuální rozmanitosti do výuky.

Pojďte jej podpořit a podílet se na proměně českých škol v bezpečné místo s otevřenou a přijímající atmosférou.

Projekt staví na výsledcích výzkumu LGBT+ studující a témata ve škole, který proběhl pod hlavičkou katedry psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v loňském roce. Zkoumal zařazování témat souvisejících s genderem a sexualitou do školní výuky a postavení LGBT+ studujících v českých školách. Autorky výzkumu Irena Smetáčková a Kateřina Machovcová vedly skupinové i individuální rozhovory se studujícími základních, středních i vysokých škol, vyučujícími i školními psychology*žkami. Ty doplnilo ještě dotazníkové šetření mezi sedmi sty vyučujícími. 

LGBT+ témata dostanou vyučující na tenký led

Závěry výzkumu ukazují, že české školní prostředí je vystavěno na neotřesitelných základech heteronormativity – tedy přesvědčení, že společnost tvoří výhradně ženy a muži a vstupují spolu do heterosexuálních vztahů za účelem plození dětí. Toto nastavení se projevuje nejen ve výuce, ale i v používaném jazyce, uspořádání prostoru školy a jeho výzdobě i v očekáváních, která jsou zde na studující kladena.

S LGBT+ tématy nepracují učebnice, didaktické materiály pro vyučující a obvykle ani vedení školy. Celkově tato situace vyvolává dojem, že téma do školy nepatří a že je kontroverzní. Řada vyučujících tento pohled sdílí, k LGBT+ tématům nemají žádné podklady a sami se v problematice často neorientují. V učitelském dotazníku 45 % respondentů*ek uvedlo, že jim osobně chybí nejen dostatečné znalosti, ale i dovednosti komunikovat o tématu se studujícími. Postavení vyučujícím neulehčuje ani fakt, že nemají jasné pokyny, jaká je oficiální linie, kterou by měli dodržovat. To u nich vyvolává profesní nejistotu a je jasné, že se nejisté půdě pod nohama raději vyhnou. Studující naopak otázky genderové identity a vztahové i sexuální orientace sami*y řeší, chtějí se o nich bavit. Když ale mají ze svých vyučujících pocit, že se tomu záměrně vyhýbají, vede to jen k prohloubení propasti mezi katedrou a třídou

1

Heteronormativita s sebou nese nadávky a vyčleňování

Z dotazníkového šetření vzešlo, že dle mínění 87 % dotázaných učitelů*ek na jejich škole převládají negativní postoje studentstva vůči LGBT+ tématům. Nejčastěji pozorují verbální nebo i fyzické napadání LGBT+ spolužáků*ek (82 %), vyčleňování z kolektivu kvůli sexuální orientaci nebo genderové identitě (80 %). Téměř polovina (47 %) dotázaných vyučujících u studentstva často sleduje zdůrazňování, že někdo nevypadá jako správná žena nebo správný muž. 

Pozitivně laděné chování vůči LGBT+ lidem ve škole zaznamenává nesrovnatelně nižší počet vyučujících. Jen 21 % jich často vídá projevy respektu vůli LGBT+ identitě a 30 % vídá situace, kdy se ostatní zastanou LGBT+ spolužáka*čky. 

O vyučující se obvykle nelze opřít

V období dospívání se mladí lidé rychle proměňují po tělesné i psychické stránce, musejí se vyrovnávat s pocity zmatku a nepochopení. Pokud k tomu navíc přichází uvědomění, že patří ke skupině, která nemá stejná práva jako ostatní, je jejich pozice o to těžší. Právě zde podle autorek výzkumu spočívá klíčová úloha školy – poskytovat mladým lidem sociální oporu (zejména když v ní rodina selhává) a také kvalitní informace o otázkách identity, sexuality, genderu a mezilidských vztahů. Bohužel studie ukázala, že většina českých škol na tuto roli z výše zmíněných důvodů do značné míry rezignuje a o tématech dospívání se ve školních třídách mlčí. Přitom o čem víc by si mladí lidé přáli mluvit, než o lásce?

Podpořte projekt Ucimolgbt.cz

Jak již zaznělo, vyučující to nemají snadné. Témata jsou pro ně mnohdy nová, dynamicky se mění a studující v nich mají náskok. Proto pro ně ve vzdělávacím oddělení Prague Pride připravujeme materiály, které jim mohou výrazně usnadnit přípravu vyučovacích i třídnických hodin zohledňujících genderovou, vztahovou i sexuální rozmanitost. Jedná se o webový portál se vzdělávacími kurzy pro vyučující i s metodickými materiály, které mohou využít ve svých hodinách. Seznamte se s našimi plány blíže a podpořte nás ve snaze pomoci vyučujícím zařadit LGBT+ témata do výuky!

OUR ACTIVITIES

PROJECTS

EDUCATION

CO DĚLÁME

SUPPORT

NEGOTIATION

ABOUT US

FOLLOW US

INVOICING DATA

Prague Pride z. s. 

Rybná 716/24 
110 00 Praha 1 
Czech Republic

Reg. ID 22842730 

Registration in the Register of Association: Municipal Court in Prague, Section L, Insert No. 22311

SOCIAL NETWORKS

© Copyright 2024 Prague Pride z. s. All Rights Reserved.
×
Cookies user prefences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Essential
These cookies are needed to make the website work correctly. You can not disable them.
Site - User session
Accept
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
Accept
Decline
Marketing
Set of techniques which have for object the commercial strategy and in particular the market study.
Google
Accept
Decline
Facebook
Accept
Decline
Functional
Tools used to give you more features when navigating on the website, this can include social sharing.
Hotjar
Accept
Decline